Reisverhalen: Alleen op de wereld in de Blue Mountains

21-10-2011

Mijn eerste kennismaking met het natuurgebied van de Blue Mountains was in 1997, een lange tijd geleden. Sindsdien ben ik er verschillende malen geweest, maar afgelopen oktober wilde ik het anders doen. Ik ben met Blue Mountains Private Safaris op stap gegaan. Deze organisatie biedt een exclusieve en onvergetelijke wilderniservaring in de verborgen natuurschatten van dit bekende natuurgebied.

Ik huur een auto in Sydney en rijd in zo’n 2 uur naar de Joadja Vineyard, waar ik na aankomst zelfs nog een kleine wijnproeverij krijg aangeboden. Ook ontmoet ik Mark, mijn privégids. Vanaf hier rijden we met de 4WD-terreinwagen, grotendeels over een onverharde weg, naar het kamp. Onderweg stoppen we geregeld om van de prachtige uitzichten te genieten en om te wandelen. Bij het kamp aangekomen voel ik me echt in de wildernis, een stukje paradijs dat we nu helemaal voor onszelf hebben. In het kamp laat Mark zien waar we gaan slapen; in zogenaamde ‘Swags’. Met deze ‘matras en slaapzak in één’ was ik wel bekend, ik heb hier eerder in geslapen tijdens mijn rondreis in het rode hart, maar deze waren wel een stuk luxer. Je slaapt namelijk niet op de grond maar op  ‘Swag decks’. Dit zijn een soort houten plateaus, met daarop een zeer comfortabele Swag. Bij goed weer slaap je onder de sterren, prachtig!

Mark is een zeer goede kok en kent het gebied op zijn duimpje. Omdat wij het enige gezelschap zijn, kunnen we zelf aangeven wat we willen doen. Het kamp ligt aan een rivier en als Mark voorstelt om te gaan vissen ben ik meteen enthousiast. Ik heb nog nooit gevist dus vind het leuk dit op deze plek te proberen. Vervolgens gaan we aan tafel voor een heerlijke maaltijd. Na het uitbuiken gaan we in de schemering op pad met de 4WD. We rijden door een kreek en na 10 minuten parkeren we de auto. Uitgerust met zaklamp lopen we de natuur in op zoek naar wombats, die hier in grote getallen leven. En onze zoektocht wordt beloond; Fantastisch deze dieren in het wild te zien! Inmiddels is het donker geworden, en keren we terug naar het kamp, waar we ons opmaken voor de nacht.

Na een comfortabele nachtrust moeten we weer vroeg uit de veren want we gaan kanoën op de rivier. Naast vissen leven hier ook de zeldzame vogelbekdieren. Wij zijn als enige in dit paradijs en proberen zo stil mogelijk te peddelen, om deze schuwe dieren niet af te schikken. Terwijl de zon langzaam hoger aan de hemel komt zien we het eerste vogelbekdier zwemmen, en daarna nog één! Ik ben al vijf keer in Australië geweest, maar dit is de eerste keer dat ik deze prachtige beesten in het wild zie! Volkomen tevreden peddelen we weer terug naar het beginpunt. Onderweg zien we verschillende kangoeroes op de oever grazen en wegspringen. Dit is het echte Australië!

Bij terugkomst in het kamp maakt Mark een uitgebreid ontbijt en gaan we nog een wandeling maken. Helaas laat de tijd het niet toe om dit deel van de Blue Mountains nog verder te verkennen.  Met pijn in ons hart maar blij dat wij dit prachtige stuk natuur hebben mogen ervaren verlaten wij de wildernis en keren terug naar de bewoonde wereld…